Record Details

ПРИМУСОВЕ ОХОЛОДЖЕННЯ ФРИКЦІЙНИХ ВУЗЛІВ: ЕФЕКТ «ТЕПЛОВОГО НАСОСА»

Наукові журнали Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title ПРИМУСОВЕ ОХОЛОДЖЕННЯ ФРИКЦІЙНИХ ВУЗЛІВ: ЕФЕКТ «ТЕПЛОВОГО НАСОСА»
FORCED COOLING OF THE FRICTION UNITS: «HEAT PUMP» EFFECT

 
Creator Киндрачук, Мирослав Васильевич
Вольченко, Николай Александрович
Журавлев, Дмитрий Юрьевич
Андрейчиков, Евгений Юрьевич
 
Subject дісково-; стрічково- і барабанно-колодкові гальма; фрикційний вузол; пари тертя; процеси: нагрівання; охолодження; ефект «теплового насоса»
УДК 521.597
disk-; band- and drum brakes; friction node; friction pairs; heating and cooling processes; heat pump effect



 
Description Стаття присвячена теоретичним аспектам ефекту теплового насоса з точки зору його роботи в режимі детандера і конденсатора холодильної машини, відповідно, при ізотермічному, розширенні і стисненні теплоносія; показані ексергічні можливості теплоносія; наведені особливості систем охолодження, що працюють на ефекті теплового насоса і оцінена ефективність його дії.
A variety of types of brake devices used in the drives of hoisting and transport machines, road and construction machines, vehicles and in other branches of engineering. Friction pairs of brake devices significantly differ in their design and operational (power and friction work, braking torque, specific loads, braking moments, dynamic friction coefficient, surface and bulk temperatures and their gradients, mechanical and thermal deformations and stresses, etc.) parameters. In these conditions, the energy load of the brake friction pairs plays a decisive role, which affects their efficiency. In this connection, there is a need to reduce the energy load of brake friction pairs by forced cooling. Mechanical energy in the friction of sliding in the pairs of brake systems in the first stage turns into heat. The article is devoted to the theoretical aspects of the heat pump effect in terms of its mode of the expander and  the refrigerating  unit  condenser during the isothermal expansion and the coolant contraction. Exergetic possibilities of the coolant are shown.  The features of cooling systems working on the effect of the heat pump are considered. The efficacy of its performance is evaluated.

 
Publisher National Aviation University
 
Contributor


 
Date 2017-08-29
 
Type
 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/PTZ/article/view/11854
10.18372/0370-2197.2(75).11854
 
Source Проблеми тертя та зношування; № 2(75) (2017); 38-48
Problems of Friction and Wear; № 2(75) (2017); 38-48
Проблемы трения и изнашивания; № 2(75) (2017); 38-48
 
Language uk
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ