DIALECTICS OF THE FICTIONAL, PERSONIFIED AND REAL, PUBLIC-RELATED IN THOMAS PYNCHON’S «THE GRAVITY’S RAINBOW» AND WILLIAM GASS’S «THE TUNNEL»
Наукові журнали Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
DIALECTICS OF THE FICTIONAL, PERSONIFIED AND REAL, PUBLIC-RELATED IN THOMAS PYNCHON’S «THE GRAVITY’S RAINBOW» AND WILLIAM GASS’S «THE TUNNEL»
ДИАЛЕКТИКА ФИКЦИОНАЛЬНОГО, ПЕРСОНИФИЦИРОВАННОГО И РЕАЛЬНОГО, ОБЩЕСТВЕННО ОРИЕНТИРОВАННОГО В РОМАНАХ «THE GRAVITY’S RAINBOW» ТОМАСА ПИНЧОНА И «THE TUNNEL» ВИЛЬЯМА ГАССА ДІАЛЕКТИКА ФІКЦІОНАЛЬНОГО, ПЕРСОНІФІКОВАНОГО І РЕАЛЬНОГО, СУСПІЛЬНО-ОРІЄНТОВАНОГО У РОМАНАХ «THE GRAVITY’S RAINBOW» Т. ПІНЧОНА І «THE TUNNEL» В. ГАССА |
|
Creator |
СУШКО, Сергій
|
|
Subject |
dialectical unity; the biblical dichotomy; historiographic discourse in fiction
УДК 821.111.(73).09 82.0(075.8)+82.09(07) фикциональний; реальный; персонифицированный; постмодернистский; нарратив; дискурс; подтекст; мотив; деконструкция УДК 821.111.(73).09 82.0(075.8)+82.09(07) фікціональний; реальний; персоніфікований; постмодерністський; наратив; дискур; підтекст; мотив; реконструкція УДК 821.111.(73).09 82.0(075.8)+82.09(07) |
|
Description |
The article analyzes a dialectical unity of the fictional and reality-based modes of narration in T. Pynchon’s The Gravity’s Rainbow and W. Gass’s The Tunnel. In the first novel, the biblical dichotomy of the Preterite and the Elect is deconstructed into a futuristic scenario of a symbiotic man-and-machine entity (immachination), and in The Tunnel the fictional versus real dichotomy is represented in terms of the historiographic discourse in fiction
В статье проанализированы аспекты диалектического сочетания фикционального и реального планов в отдельных тематических сегментах двух американских постмодернистских романов. Подчеркнута методологическая целесообразность избранного подхода, который содействует декодированию авторских стратегий и художественных доминант произведения. Рассмотрена тема переосмысления библейской дихотомии людей на Избранных и Обреченных в «Радуге земного притяжения» и очерчен футуристический мотив подчинения человека воле машины У статті проаналізовано аспекти діалектичного поєднання фікціонального і реального планів в окремих тематичних сегментах двох американських постмодерністських романів. На-голошено на методологічній доцільності обраного підходу, який сприяє декодуванню авторських стратегій та художніх домінант твору. Розглянуто один з тематичних центрів «Веселки зем-ного тяжіння», тему переосмислення біблійної дихотомії людей на Обраних та Приречених, та окреслено футуристичний мотив підкорення людини волі машини. Окреслено діалектику фікціонального та реального вимірів «Тунелю»в межах історіографічного дискурсу роману. |
|
Publisher |
National Aviation University
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2017-07-08
|
|
Type |
—
— — |
|
Format |
application/pdf
application/pdf application/pdf |
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/go/article/view/11730
|
|
Source |
Humanitarian Education in Technical Universities; № 35 (2017); 85-92
Гуманитарное образование в технических высших учебных заведениях; № 35 (2017); 85-92 Гуманітарна освіта у технічних вищих навчальних закладах; № 35 (2017); 85-92 |
|
Language |
uk
|
|