Record Details

METHOD OF COMPLEX INFORMATION AND PSYCHOLOGICAL DOCUMENT ANALYSIS

Наукові журнали Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title METHOD OF COMPLEX INFORMATION AND PSYCHOLOGICAL DOCUMENT ANALYSIS
METHOD OF COMPLEX INFORMATION AND PSYCHOLOGICAL DOCUMENT ANALYSIS
METHOD OF COMPLEX INFORMATION AND PSYCHOLOGICAL DOCUMENT ANALYSIS
 
Creator Sidchenko, S. A.
Saprykina, T. V.
 
Subject
аналіз документу; інформаційно-психологічний аналіз, контент-аналіз
УДК 681.3

анализ документа; информационно-психологический анализ; контент-анализ
УДК 681.3

document analysis; information-psychological analysis; content-analysis
UDC 681.3
 
Description Для ефективного впливу на підсвідомість людини важливим є не тільки логічність і аргументованість у вживанні мови, а також емоційний вплив на слухача або читача. Через формування емоційного ставлення до сказаного (прочитаного) можливо найшвидше добитися прийняття або неприйняття інформації. Авторами запропоновано методику комплексного інформаційно-психологічного аналізу документу. Методика заснована на статистичних та семантичних підходах до аналізу текстів у поєднанні з методами фонетичного аналізу. Це, з одного боку, дозволяє виділити в тексті документу закінчені відрізки тексту, що відповідають визначеним тематикам, та створити реферат документу. А з іншого боку, дає змогу визначити сугестивну спрямованість тексту на підсвідомість людини. У методиці більшу увагу приділено фонетичному аналізу текстів і зв’язку його з лінгвістичним (смисловим) аналізом структури документу. За своїми можливостями методика відповідає сучасним вимогам корпоративного електронного документообігу.
Для эффективного влияния на подсознание человека важным является не только логичность и аргументированность в употреблении языка, а также эмоциональное влияние на слушателя или читателя. Через формирование эмоционального отношения к сказанному (прочитанному) возможно быстрее всего добиться принятия или неприятия информации. Авторами предложена методика комплексного информационно-психологического анализа документа. Методика основана на статистических и семантических подходах к анализу текстов в сочетании с методами фонетического анализа. Это с одной стороны позволяет выделить в тексте документа законченные отрезки текста, отвечающие определенным тематикам, и создать реферат документа. А с другой стороны, позволяет определить суггестивную направленность текста на подсознание человека. В методике большое внимание уделено фонетическому анализу текстов и связь его с лингвистическим (смысловым) анализом структуры документу. По своим возможностям методика отвечает современным требованиям корпоративного электронного документооборота.
To effectively influence the subconscious of man is important not only logic and argumentation in the use of language, and the emotional impact on the listener or reader. After the formation of emotional relationship to the above (reading) to achieve the fastest possible acceptance or rejection information. The authors of the method of complex information-psychological analysis of the document. The technique is based on statistical and semantic approaches to text analysis in combination with the methods of phonetic analysis. On the one hand allows to select the text document completed sections of text that meet certain topics , and a summary of the document. On the other hand suggestively to determine the orientation of the text on the subconscious mind of man. The methodology more attention is paid to the phonetic analysis of the text and its connection with the linguistic (semantic) analysis of the structure of the document. In terms of features method meets the current requirements of corporate electronic document.
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor


 
Date 2016-12-20
 
Type


 
Format application/msword
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/SBT/article/view/6065
10.18372/2310-5461.21.6065
 
Source Наукоємні технології; Том 21, № 1 (2014); 79-83
Science-based technologies; Том 21, № 1 (2014); 79-83
Наукоемкие технологии; Том 21, № 1 (2014); 79-83
 
Language uk
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ