Record Details

INFLUENCE OF ACCUMULATED FATIGUE DAMAGE ON CRACK PROPAGATION IN ALCLAD ALUMINUM ALLOY

Наукові журнали Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title INFLUENCE OF ACCUMULATED FATIGUE DAMAGE ON CRACK PROPAGATION IN ALCLAD ALUMINUM ALLOY
ВЛИЯНИЕ НАКОПЛЕННОГО ПОВРЕЖДЕНИЯ УСТАЛОСТИ НА РАСПРОСТРАНЕНИИ ТРЕЩИН В АЛЮМИНИЕВОМ СПЛАВЕ ALCLAD
ВПЛИВ НАКОПИЧЕННЯ ПОШКОДЖЕНЬ ВТОМЛЕНОСТІ НА ПОШИРЕННЯ ТРІЩИН У АЛЮМІНІЄВИХ СПЛАВІВ ALCLAD
 
Creator Карускевич, М. В.; Національний авіаційний університет
Щепак, С. В.; Національний авіаційний університет
Щур, O. I.; National aviation university
Плащинська, А. В.; Інститут механіки імені С. П. Тимошенка НАН України
 
Subject
aircraft structures; fatigue cracks; aluminium alloys; deformation relief; damage accumulation
UDC 620.179.1(045)

авиационные конструкции; усталостные трещины; алюминиевые сплавы; деформационный рельеф; накопления повреждения
УДК 620.179.1(045)

авіаційні конструкції; втомні тріщини; алюмінієві сплави; деформаційний рельєф; накопичення пошкодження
УДК 620.179.1(045)
 
Description Application of damage tolerance principle at operation of aircrafts assumes ability to predict propagation of fatigue cracks. Conducted experiments have proved that local metal damage accumulated due to cyclic loadings has influence on fatigue crack propagation, especially on the initial stages of crack development. Density of deformation relief at the stress concentrator is being used as damage indicator. It has been proved, that there exists correlation between time of crack propagation and saturation of deformation relief at the stress concentrator.
Использование концепции допустимого повреждения при эксплуатации воздушных судов предполагает возможность прогнозирования распространения усталостных трещин. Проведенные исследования доказали, что накопленная в последствии циклической нагрузки локальная повреждаемость металла оказывает влияние на развитие усталостных трещин, особенно на начальном стадии. В качестве показателя повреждения используется насыщенность деформационного рельефа около концентратора напряжений. Установлена ​​корреляционная связь между продолжением распространения трещины и насыщенностью деформационного рельефа у концентратора напряжений.
Використання концепції допустимого пошкодження при експлуатації повітряних суден припускає можливість прогнозування розповсюдження втомних тріщин. Проведенні дослідження доказали, що накопичена в наслідку циклічного навантаження локальна пошкоджуваність металу оказує вплив на розвиток втомних тріщин, особливо на начальній стадії. В якості показника пошкодження використовується насиченість деформаційного рельєфу біля концентратору напружень. Встановлено кореляційний зв’язок між продовженням розповсюдження тріщини і насиченістю деформаційного рельєфу біля концентратора напружень.  
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor


 
Date 2013-08-09
 
Type


 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/SBT/article/view/4742
10.18372/2310-5461.17.4742
 
Source Наукоємні технології; Том 17, № 1 (2013); 14-18
Science-based technologies; Том 17, № 1 (2013); 14-18
Наукоемкие технологии; Том 17, № 1 (2013); 14-18
 
Language en
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ