КЛАСИФІКАЦІЯ ЗАГРОЗ ДЕРЖАВНИМ ІНФОРМАЦІЙНИМ РЕСУРСАМ
Наукові журнали Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
КЛАСИФІКАЦІЯ ЗАГРОЗ ДЕРЖАВНИМ ІНФОРМАЦІЙНИМ РЕСУРСАМ
КЛАССИФИКАЦИЯ УГРОЗ ГОСУДАРСТВЕННЫМ ИНФОРМАЦИОННЫМ РЕСУРСАМ НОРМАТИВНО-ПРАВОВОГО НАПРАВЛЕНИЯ. МЕТОДОЛОГИЯ ПОСТРОЕНИЯ КЛАССИФИКАТОРА CLASSIFICATION OF THREATS TO STATE INFORMATIVE RESOURCES OF NORMATIVELY-LEGAL ASPIRATION. METHODOLOGY OF CONSTRUCTION OF CLASSIFIER |
|
Creator |
Юдін, Олександр Костянтинович; Національний авіаційний університет
Бучик, Сергій Степанович; Житомирський військовий інститут імені С. П. Корольова Державного університету телекомунікацій |
|
Subject |
Інформаційна безпека
державні інформаційні ресурси; класифікатор загроз; загроза; нормативно-правове спрямування; конфіденційність; цілісність; доступність. УДК 004.056.5 Информационная безопасность государственные информационные ресурсы; классификатор угроз; угроза; нормативно-правовое направление; конфиденциальность; целостность; доступность. УДК 004.056.5 Information Security state informative resources; classifier of threats; threat; normatively-legal aspiration; confidentiality; integrity; availability. UDC 004.056.5 |
|
Description |
У статті проведено узагальнений авторами аналіз власних останніх досліджень та публікацій за тематикою побудови методології класифікатора загроз державним інформаційним ресурсам. Вказано, що підґрунтям для формування «Класифікатора загроз державним інформаційним ресурсам» є запропонований авторами метод «подвійної трійкизахисту» інформаційних ресурсів, основою якого є дві платформи захисту. Перша платформа інформаційної безпеки – складові, що підлягають захисту (властивості інформації): конфіденційність; цілісність; доступність. Друга платформа інформаційної безпеки – складові, що реалізують систему захисту (методи та засоби): нормативно-правові;організаційні; інженерно-технічні. Показано місце загроз державним інформаційним ресурсам нормативно-правовогоспрямування в загальній системі класифікатора. Здійснено уточнення семантики класифікатора з урахуванням поділу загроз на стратегічні, до яких відносяться загрози, що стосуються питань національної безпеки, відсутності або невиконання цільових програм чи доктрин, послаблення галузевих взаємозв’язків органів державної й законодавчої влади,тощо та тактичні, що направлені безпосередньо на інформаційні системи обробки, зберігання і передачі державнихінформаційних ресурсів. Визначені загрози нормативно-правового спрямування з урахуванням досвіду авторів, існуючоїнормативно-правової бази та інших джерел інформації. Для здійснення подальшої кодифікації надалі кожну загрозувіднесено до певних параметрів: за джерелом загрози; за відношенням до інформаційного об’єкту; за характером загрози; за структурою впливу; за рівнем впливу. Намічено напрямки подальших досліджень, які мають бути направленіна визначення загроз організаційного та інженерно-технічного спрямування. Вказано на необхідність подальшого вдосконалення нормативної бази з метою захисту державних інформаційних ресурсів.
В статье проведен обобщенный авторами анализ ихпоследних исследований и публикаций по тематикепостроения методологии классификатора угроз госу-дарственным информационным ресурсам. Указано,что базой для формирования «Классификатора угрозгосударственным информационным ресурсам» является предложенный авторами метод «двойной тройкизащиты» информационных ресурсов, в основе кото-рого лежат две платформы защиты. Первая платформа информационной безопасности - составляющие,которые подлежат защите (свойства информации):конфиденциальность; целостность; доступность.Вторая платформа информационной безопасности -составляющие, которые реализуют систему защиты(методы и средства): нормативно-правовые; организационные; инженерно-технические. Определено местоугроз государственным информационным ресурсамнормативно-правового направления в общей системеклассификатора. Осуществлено уточнение семантикиклассификатора с учетом разделения угроз на стратегические и тактические. Стратегические угрозы каса-ются вопросов национальной безопасности, отсутствия или невыполнения целевых программ или доктрин, ослабления отраслевых взаимосвязей органов государственной и законодательной власти и тому подобное. Тактические угрозы направлены непосред-ственно на информационные системы обработки, хранения и передачи государственных информаци-онных ресурсов. Определены угрозы нормативно-правового направления с учетом опыта авторов, существующей нормативно-правовой базы и другихисточников информации. Для осуществления дальнейшей кодификации каждая угроза отнесена к определенным параметрам: по источнику угрозы; по отношению к информационному объекту; по характеруугрозы; по структуре влияния; по уровню влияния. Намечены пути дальнейших исследований, которыедолжны быть направлены на определение угроз организационного и инженерно-технического характера.Указано на необходимость дальнейшего совершенствования нормативной базы с целью защиты государственных информационных ресурсов. In the article the analysis of their last researches and publicationson the subjects of construction of methodologyof classifier of threats of state informative resources generalizedby the authors is conducted. It is indicated thatthe method of «double three of security» offered by authorsis the fundamental for forming of «Classifier ofthreats of state informative resources» which is formed onthe basis of the two platforms of security. The first platformof informative safety consists of elements which aresubject to security (properties of information): confidentiality;integrity; availability. The second platform of informativesafety consists of components which realize thesystem of security (methods and facilities): normativelylegal;organizational; technical. The place of threats ofstate informative resources of normatively-legal aspirationin the general system of classifier is shown. Clarificationof semantics of classifier taking into account division ofthreats into strategic and tactical is carried out. Strategicthreats concern the questions of national security, absenceor non-fulfillment of the special purpose programs ordoctrines, weakening of branch intercommunications oforgans of state and legislative power and others like that.Tactical threats directed to the informative systems oftreatment, storage and transmission of state informativeresources. Certain threats of normatively-legal aspirationwith taken into account experience of the authors, existentnormatively-legal base and other information sourcesare defined. For the realization of further codificationevery threat is attributed to the certain parameters: accordingthe source of threat; in relation to informationholding object; by the nature of threats; by the structureof influence; by the level of influence. The ways of furtherresearches which must be aimed at determination ofthreats of organizational and technical character are set.Directions of further researches are set, the necessity offurther perfection of normative base with the purpose ofsecurity of state informative resources is indicated on. |
|
Publisher |
National Aviation University
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2015-06-25
|
|
Type |
—
— — |
|
Format |
application/pdf
application/pdf application/pdf |
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/ZI/article/view/8759
10.18372/2410-7840.17.8759 |
|
Source |
Ukrainian Information Security Research Journal; Том 17, № 2 (2015); 108-116
Защита информации; Том 17, № 2 (2015); 108-116 Захист інформації; Том 17, № 2 (2015); 108-116 |
|
Language |
uk
|
|
Rights |
Authors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Авторы, публикующие в данном журнале, соглашаются со следующим: Авторы сохраняют за собой авторские права на работу и предоставляют журналу право первой публикации работы на условиях лицензии Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы сохраняют право заключать отдельные контрактные договоронности, касающиеся не-эксклюзивного распространения версии работы в опубликованном здесь виде (например, размещение ее в институтском хранилище, публикацию в книге), со ссылкой на ее оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access). Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами: Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access). |
|