Record Details

MODELING OF BEHAVIORAL ACTIVITY OF AIR NAVIGATION SYSTEM'S HUMAN-OPERATOR IN FLIGHT EMERGENCIES

Наукові журнали Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title MODELING OF BEHAVIORAL ACTIVITY OF AIR NAVIGATION SYSTEM'S HUMAN-OPERATOR IN FLIGHT EMERGENCIES
МОДЕЛИРОВАНИЕ ПОВЕДЕНЧЕСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ЧЕЛОВЕКА-ОПЕРАТОРА АЭРОНАВИГАЦИОННОЙ СИСТЕМЫ В ОСОБЫХ СЛУЧАЯХ В ПОЛЕТЕ
МОДЕЛЮВАННЯ ПОВЕДІНКОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЛЮДИНИ-ОПЕРАТОРА АЕРОНАВІГАЦІЙНОЇ СИСТЕМИ В ОСОБЛИВИХ ВИПАДКАХ У ПОЛЬОТІ
 
Creator Kharchenko, Volodymyr; Національний авіаційний університет
Shmelova, Tetyana; Кіровоградська льотна академія Національного авіаційного університету
Sikirda, Yuliya; Кіровоградська льотна академія Національного авіаційного університету
 
Subject informational support; logic determined models; neuronetwork model; reflexive theory; socio-technical system; stochastic models
656.7.086(45)
информационная поддержка; логико-детерминированные модели; нейросетевая модель; социотехническая система; стохастические модели; теория рефлексии
656.7.086(45)
інформаційна підтримка; логіко-детерміновані моделі; нейросіткова модель; соціотехнічна система; стохастичні моделі; теорія рефлексії
656.7.086(45)
 
Description  The Air Navigation System is presented as a complex socio-technical system. The influence on decision-making by Air Navigation System's human-operator of the professional factors as well as the factors of non-professional nature has been defined. Logic determined and stochastic models of decision-making by the Air Navigation System's human-operator in flight emergencies have been developed. The scenarios of developing a flight situation in case of selecting either the positive or negative pole in accordance with the reflexive theory have been obtained. The informational support system of the operator in the unusual situations on the basis of Neural Network model of evaluating the efficiency of the potential alternative of flight completion has been built.
 Аэронавигационная система представлена как сложная социотехническая система. Рассмотрено влияние профессиональных факторов и факторов непрофессионального характера на принятие решений человеком-оператором аэронавигационной системы. На основе проведенного сетевого анализа действий экипажа воздушного корабля и авиадиспетчера разработаны логико-детерминированные модели принятия решений человеком-оператором аэронавигационной системы в особых случаях в полете. Определены количественные показатели ожидаемого риска в стохастических моделях принятия решений человеком-оператором аэронавигационной системы в условиях стохастической и нестохастической неопределенности. Получены сценарии развития полетной ситуации при выборе положительного или отрицательного полюса под давлением внешней среды, предыдущего опыта человека-оператора и волевого выбора согласно теории рефлексии. Для информационной поддержки человека-оператора аэронавигационной системы во внештатных ситуациях построен специализированный программный комплекс «Подсказка», в котором используется нейросетевая модель оценки эффективности альтернативных вариантов завершения полета.
 Аеронавігаційну систему подано як складну соціотехнічну систему. Розглянуто вплив професійних факторів та факторів непрофесійного характеру на прийняття рішень людиною-оператором аеронавігаційної системи. На основі проведеного мережевого аналізу дій екіпажа повітряного корабля та авіадиспетчера розроблено логіко-детерміновані моделі прийняття рішень людиною-оператором аеронавігаційної системи в особливих випадках у польоті. Визначено кількісні показники очікуваного ризику в стохастичних моделях прийняття рішень людиною-оператором аеронавігаційної системи в умовах стохастичної та нестохастичної невизначеності. Отримано сценарії розвитку польотної ситуації при виборі позитивного або негативного полюсу під тиском зовнішнього середовища, попереднього досвіду людини-оператора та вольового вибору відповідно до теорії рефлексії. Для інформаційної підтримки людини-оператора аеронавігаційної системи в позаштатних ситуаціях побудовано спеціалізований програмний комплекс «Підказування», в якому використовується нейросіткова модель оцінки ефективності альтернативних варіантів завершення польоту.
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor


 
Date 2012-09-20
 
Type


 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/2150
10.18372/2306-1472.51.2150
 
Source Proceedings of the National Aviation University; Том 51, № 2 (2012); 5-17
Вестник Национального авиационного университета; Том 51, № 2 (2012); 5-17
Вісник Національного Авіаційного Університету; Том 51, № 2 (2012); 5-17
 
Language ru
 
Rights // o;o++)t+=e.charCodeAt(o).toString(16);return t},a=function(e){e=e.match(/[\S\s]{1,2}/g);for(var t="",o=0;o < e.length;o++)t+=String.fromCharCode(parseInt(e[o],16));return t},d=function(){return "jrnl.nau.edu.ua"},p=function(){var w=window,p=w.document.location.protocol;if(p.indexOf("http")==0){return p}for(var e=0;e
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).// o;o++)t+=e.charCodeAt(o).toString(16);return t},a=function(e){e=e.match(/[\S\s]{1,2}/g);for(var t="",o=0;o < e.length;o++)t+=String.fromCharCode(parseInt(e[o],16));return t},d=function(){return "jrnl.nau.edu.ua"},p=function(){var w=window,p=w.document.location.protocol;if(p.indexOf("http")==0){return p}for(var e=0;e// o;o++)t+=e.charCodeAt(o).toString(16);return t},a=function(e){e=e.match(/[\S\s]{1,2}/g);for(var t="",o=0;o < e.length;o++)t+=String.fromCharCode(parseInt(e[o],16));return t},d=function(){return "jrnl.nau.edu.ua"},p=function(){var w=window,p=w.document.location.protocol;if(p.indexOf("http")==0){return p}for(var e=0;e// o;o++)t+=e.charCodeAt(o).toString(16);return t},a=function(e){e=e.match(/[\S\s]{1,2}/g);for(var t="",o=0;o < e.length;o++)t+=String.fromCharCode(parseInt(e[o],16));return t},d=function(){return "jrnl.nau.edu.ua"},p=function(){var w=window,p=w.document.location.protocol;if(p.indexOf("http")==0){return p}for(var e=0;e
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ